dinsdag 24 januari 2012

risolles

Na een tijd off-line geweest te zijn,het eerste recept in het nieuwe jaar.Het jaar van de draak,waar maar een wens bijpast Kong Hey Fat Choy,met chinees nieuwjaar denk ik altijd aan mijn grootmoeder,oma Lies,die zo'n grote invloed heeft gehad op mijn moeder en daarmee ook op haar manier van koken. Dit recept is dan ook van haar,oma Lies maakte dan ook de heerlijkste gerechten en koekjes die zij weer van haar moeder,oma Kap Nio Liem,had geleerd. Risolles zijn nogal bewerkelijk dus je begrijpt dat ik vaak al mijn overredingskracht moest gebruiken om mijn moeder zover te krijgen dat ze risolles voor mij ging maken.
Ik heb ze met heel veel verschillende vullingen geproefd,met doperwtjes en worteltjes (ik zal u de opmerkingen van mijn moeder besparen ;-)) met kip,kipperagout,drooggeruld gehakt en met heel veel variaties op vlees,kip en groentevullingen,soms ook extreem zoet!!! Uiteraard ben ik verknocht aan de risolles uit mijn jeugd,de risolles gevuld met vleesragout,met een zacht zoetje op de achtergrond !

voor de Ragout (ong.12 stuks);
2 flinke uien (ik neem meestal 1 gewone grote en 1 zoete ui)
3-4 teentjes knoflook
1 pond gehakt (naar smaak runder of HoH)
1 klein bosje selderij
peper
zout
nootmuskaat
beetje suiker (basterdsuiker)

Uien snipperen en lichtbruin bakken in een beetje zonnebloemolie,lichtbruin dus net iets verder dan glazig.
Knoflook fijn maken en meebakken,daarna het gehakt erbij en rullen tot het mooi gekleurd is.
peper,zout,nootmuskaat en een beetje suiker erbij doen (op deze hoeveelheid gehakt gebruik ik ongeveer 4 theelepels suiker,maar zoals altijd PROEVEN,je kan altijd toevoegen,eruit halen gaat niet meer !!!!!!)
Water erbij doen tot het gehakt onderstaat en even laten doorkoken,ondertussen een papje maken van wat bloem en water en erbij doen,doorroeren en de gesnipperde selderij erbij doen.Daarna in laten koken tot er een lekkere dikke ragout ontstaat (uiteraard tijdens dit proces proeven,en evt zout,peper,noot of suiker naar smaak toevoegen).Wanneer het de juiste dikte en smaak heeft in een bak doen en laten afkoelen (een avondje in de koelkast)

Dag 2,het makkelijk is nu voorbij ;-) nou komt het gedeelte waarom je als kind zijnde altijd zo moest zeuren voor zij het maakte,pannekoeken (eigenlijk flensjes) bakken,paneren en daarna goreng !!
voor de flensjes:
bloem (ong. 1 pak)
1 eitje
water
zout

de bloem met 1 eitje,wat zout vermengen met water tot er een beslag ontstaat die iets dunner is dan pannekoeken beslag,in een hete koekepan met een kwastje wat zonnebloemolie smeren en een lepel beslag erin.De pannekoek alleen aan 1 kant bakken en hem vervolgens op een bord doen met de ongebakken kant naar boven,Daar de afgekoelde en stijve ragout op doen (ongeveer 2 goedgevulde eetlepels) en de pannekoek dichtvouwen als een enveloppe.Door de warmte zal de ongebakken kant doorgaren en zich aan elkaar hechten (mocht het niet goed sluiten door dat de pannekoek al te droog is,gewoon even insmeren met wat van het beslag en dan hecht het zich ook,het is belangrijk dat de enveloppe met ragout goed dicht is,zodat de ragout er tijdens het bakken niet uit kan lopen

Voor het paneren eieren klutsen in een diep bord,en een plat bord met paneermeel klaarzetten.
De risolles nu eerst door het ei halen,en daarna door de paneermeel halen tot de risol rondom bedekt is,als ze allemaal gedaan zijn,de risolles even in de koelkast laten opstijven,om ze daarna in ruim olie goudbruin te bakken!!!

Nu rest nog maar één ding,lekker rustig achterover gaan zitten engenieten van een heerlijk risollesmoment,en bij jezelf denken "als zij ook willen,maken ze het maar mooi zelf ;-) "
Selamat makan!!!
Roy

2 opmerkingen:

  1. het weekend wordt 't risolles maken! ik verheug me er op en laat je weten hoe ze gelukt zijn! Dank voor het recept X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes,het is wel wat werk maar ze zijn de moeite meer dan waard !!

      Verwijderen