woensdag 16 november 2011

pepesan en pindang ikan

Vandaag lekker over de markt geweest en genoten van alle heerlijke verse vis die er nu te krijgen is,vis uit de Noordzee,de Middelands Zee en bijna alle Oceanen,een paar weken terug hadden ze zelfs Tongkol uit Indonesie.Ik ben dan ook een vaste klant bij mijn viskraampjes op de Albert Cuijp en geniet van alles wat ik er kan krijgen.Toen ik opgroeide was dat anders, de keuze was iets beperkter,maar opgroeiend in een winderig stadje in het noorden van Nederland met een behoorlijk grote vissersvloot hadden wij thuis,ik mag wel spreken van een overvloed aan verse vis.In het begin gingen de contacten tussen de oorspronkelijke vissersbevolking en de Indisch-Molukse gemeenschap wat stroef,maar binnen niet al te lange tijd hadden de visssersjongens door dat het eten wat wij maakten toch wel erg lekker was.Vaak werd er dan ook op vrijdag wanneer de vloot binnen was een braadje vis gebracht,meestal slibtongetjes en soms ook makreel
En dat betekende echt een feest,de gerechten die daarmee werden gemaakt waren legio.Pepesan,ikan kuning,ikan goreng,ikan rica rica,kohu kohu,ikan asin en ga zo maar door.Ik denk dat elke familie wel zijn eigen specialiteit had,uiteraard afhankelijk van het eiland of de regio waar ze vandaan kwamen.
Ik ga voor,ik denk wel een van de meest bekende visgerechten hier in Nederland,de Pepesan

1 mooie grote makreel (opengesneden en schoongemaakt,maar wel de kop eraan laten )
2 tomaten
1 lenteui
1 sereh stengel
5-6 daun salam
2 daun kemangi
zout

voor de bumbu
2 teentjes knoflook
2 rode ui
2 cm jahe
2 cm kunyit
5-10 rode lombok
5 kemiri noten
wat assem
en wat zout

de knoflook,uien,jahe,kunyit,lombok fijnsnijden en in de vijzel fijnwrijven,de kemirinoten fijnstampen en bij de rest van de bumbu doen samen met wat assem en wat zout.Dit alles in een lepeltje zonnebloemolie aanfruiten tot alle geuren loskomen.Uit de pan halen en even apart zetten.
De lenteui en de tomaat fijnsnijden  en de sereh even kneuze. Op een stuk bananenblad of een stuk aluminiumfolie wat van de bumbu leggen.De schoongemaakte vis op het bananenblad (even in het kokende water doen anders scheurt het) of op aluminiumfolie leggen en de boven kant van de vis ook met wat bumbu insmeren,de rest wat overblijft in de binnenkant van de vis smeren en daar de gesneden lenteui,tomaat.sereh,daun kemani en daun salam bij doen,het blad of de folie dichtdoen en afsluiten en alles even laten intrekken.Daarna in een voorverwarmde oven laten garen (ongeveer 30 minuten,afhankelijk van de grootte van de vis).Een lekker gerecht met witte rijst en bijv, sambal goreng boontjes!

Wat ik zelf ook altijd een heerlijk gerecht vind is Pindang Kuning

Een gerecht wat lekker is met witte rijst,maar wat ik het lekkerste vind is de jus omdat die zo lekker is bij Papeda,een van mijn favoriete gerechten.Helaas hielden bij ons thuis alleen mijn vader en ik ervan,mijn moeder noemde het altijd behangplaksel.Gelukkig woonde tante Dieka W. bij ons om de hoek,en was ik voor haar als een eigen kind,dus als ik papeda wilde hoefde ik dat alleen maar te vragen.Papeda met de saus van de pindang ikan en daarbij ikan goreng met een colo2 sausje ! sedap!!!!

Pindang Ikan
1 makreel
sap van 1 citroen
1 tl zout

ong. 400-500 ml water
6 rode ui (fijngesneden)
4 teentjes knoflook (fijngesneden)
4 rode lombok (fijngesneden)
1 tomaat in stukjes geneden
6 cm kunyit (gesneden)
3 cm jahe (gesneden)
1 sereh
1 tl asem in ong 50 ml water

De makreel ontdoen van zijn graat en in moten hakken insmeren met wat zout en citroen,het water opzetten en aan de kook brengen,alle bumbu in het water doen en laten koken tot het geel word,dan de vismoten erin en op zacht vuur de vis gaar laten worden. Al klaar en genieten maar!!
Selamat makan,
Roy

1 opmerking:

  1. Op zaterdag gaan wij altijd naar de visboer in Den Haag dus dat wordt smullen dit weekend:)

    BeantwoordenVerwijderen